Trening z gumami oporowymi

Artur Kujawski Artur Kujawski

Jak możemy urozmaicić trening domowy? Po co sięgnąć w pierwszej kolejności? Czy trening z gumami oporowymi będzie dobrym rozwiązaniem?

Czym są gumy oporowe?

Gumy oporowe są wykonane z lateksu. Charakteryzują się dużą rozciągliwością i odpornością na stawiany opór. W dziedzinie fitnessu głównie spotykamy się z dwoma rodzajami gum.

– Power band – są to grube i duże gumy, w głównej mierze wykorzystywane do treningów wzmacniających, ćwiczeń rozciągających lub poprawiających stabilizację stawu.

– Mini band – gumy o mniejszej średnicy oraz grubości. W większości przypadków służą do aktywacji mięśni przed zadaniem głównym. Pojawiają się również przy odbudowie masy mięśniowej w trakcie rehabilitacji.

Zalety gum oporowych

Gumy treningowe mają wiele zalet. Pierwszą z nich jest to, że im bardziej chcemy ją rozciągnąć tym więcej trzeba użyć siły. Zjawisko to nazywamy progresywnym oporem. W takim przypadku w bardzo łatwy i prosty sposób możemy dostosować opór do naszego poziomu. Kolejną zaletą gum oporowych jest ich rozmiar. Nie zajmują dużo miejsca, dzięki temu trzymanie ich w domu nie jest kłopotliwe. Natomiast w każdej chwili jest możliwość zapakowania gum w plecak i wykonanie treningu na świeżym powietrzu w dowolnym miejscu na Ziemi. Ostatnią i najważniejszą zaletą jaką dają gumy typu power band oraz mini band jest to, że przy ich użyciu można trenować całe ciało z ciągłą progresją. Warto pamiętać, aby przeprowadzić pełnowartościowy trening powinniśmy zaopatrzyć się we wszystkie grubości gum.

Ćwiczenia z gumami oporowymi

Przy wykorzystaniu gum typu power band można wykonać podstawowe ruchy:

– wyciskanie gumy nad głowę w pozycji stojącej – w tym przypadku warto pamiętać, aby cały czas rozciągnąć ją delikatnie na boki, dzięki temu uzyskamy rotację zewnętrzną,

przysiad z gumą na barkach – im grubsza guma tym większy bodziec będzie dostarczany mięśniom,

– pompki – podobna zasada jak przy przysiadach tylko, że guma w tej chwili znajduje się pod rękoma,

– good morning – ćwiczenie, w którym wykonujemy skłon do przodu przy odblokowanym stawie kolanowym, angażując tylną taśmę mięśniową.

Jeśli mamy problem z podciąganiem, w tej sytuacji guma może nam pomóc. Zaczepiając ją w pierwszej kolejności o drążek, a następnie o stopy zostanie wytworzone napięcie, które później wykorzystamy do zrobienia pierwszego powtórzenia. Należy jednak pamiętać, że jest to ćwiczenie pomocnicze, podczas którego zasady prawidłowego podciągnięcia muszą występować. W tym momencie odsyłam do wcześniejszego artykułu pt: Podciąganie na drążku”.

Przy wykorzystaniu gum oporowych nie problem jest wykonać trening całego ciała, a przy okazji ciągle progresować.

Potrzebujesz wskazówek i pomocy? Odwiedź nasz profil na instagramie oraz facebook’u, albo po prostu napisz wiadomość – kontakt.

Przeczytaj również