Trening personalny dla początkujących

Artur Kujawski Artur Kujawski

Trening personalny zazwyczaj jest 60 minutową jednostką treningową. Trener w tym czasie poświęca całą uwagę swojemu podopiecznemu.

Jak wygląda trening personalny?

Pierwszy trening personalny jest najczęściej darmowy. Doświadczony trener zanim zdecyduje się zabrać osobę na salę gimnastyczną, wcześniej przeprowadzi wywiad na temat: stanu zdrowia, przebytych dotychczasowych kontuzji, oczekiwań oraz postawionych celów. Są to podstawowe informacje, jakie trener personalny stara się uzyskać podczas konsultacji treningowej.
Następnie należy spodziewać się wejścia na siłownię. W tym przypadku osoba ćwicząca powinna być zaopatrzona w:

  • zmienne obuwie,
  • spodenki ,
  • koszulkę,
  • wodę do picia,
  • ręcznik.

Wszystkie wyżej wymienione podpunkty są oczywiste i niezbędne, ale warto wiedzieć jeszcze dlaczego. Dobre obuwie pozwoli na bezpieczną pracę na wolnych ciężarach oraz odpowiednie ustawienie stopy podczas ćwiczeń. Butelka z wodą przyda się, aby podczas treningu nie dopuścić do odwodnienia. O dehydratacji świadczyć może chroniczne pragnienie, zmęczenie, spadek formy albo skurcze mięśni, co jest skutkiem tego, że wraz z potem wydalane są składniki mineralne tj. magnez czy potas.

Cele treningu personalnego

Cele nie mogą być narzucane przez trenera. Osoba, która przyszła po pomoc powinna mieć choć jeden cel np.:

  • ogólna poprawa sprawności fizycznej,
  • polepszenie samopoczucia,
  • poprawa sylwetki,
  • zgubienie nadmiernych kilogramów,
  • poprawa techniki wykonywanych ćwiczeń.

Są to najczęściej spotykane przyczyny przyjścia na trening personalny. Trener w tym przypadku powinien powiedzieć jak osiągnąć ten cel, a nie wybierać go za Ciebie. Ważne, aby był on mierzalny i osiągalny. Brak określonego celu będzie powodował brak motywacji do regularnego i systematycznego ćwiczenia.

Ile treningów personalnych?

Jest to kwestia indywidualna. Treningi mogą być przeprowadzane raz w tygodniu, co bardziej można uznać za konsultację. W takim przypadku w większej mierze skupienie skierowane jest na poprawienie techniki i wyeliminowanie podstawowych błędów oraz omówienie planu działania do następnego spotkania. Najczęstszym i najchętniej wybieranym układem są trzy treningi w tygodniu. Pozwala to na odpowiednią regenerację między treningami oraz stopniową i długofalową progresję. W takim układzie zarówno trener jak i podopieczny zyskują najwięcej, ze względu na wzajemne poznawanie siebie, swojego rytmu dnia i pracy.

Trening personalny ma za zadanie pomóc osobie trenującej w realizacji celów oraz utrzymanie motywacji na równym poziomie przez cały okres współpracy.

Jeśli masz pytania, zapraszamy do kontaktu.

Przeczytaj również