Sezonowe warzywa i owoce

Justyna Wasiak Justyna Wasiak

Dlaczego powinniśmy wybierać sezonowe warzywa i owoce?

Podstawową zasadą zdrowego odżywiania się jest jedzenie świeżych warzyw i owoców. Takich, które spędzają jak najmniej czasu w chłodniach i pokonują jak najkrótszą trasę do naszego talerza. Żyjemy w czasach kiedy kupujemy to, co jest aktualnie w sklepach i teoretycznie powinniśmy wiedzieć, kiedy jeść które warzywa i owoce. Ale czy pomidory i ogórki nie są w ofercie sklepu przez cały rok? Tak samo banany, jabłka… Jak wybierać warzywa oraz owoce, na które jest aktualnie sezon i nie są sprowadzane zza granicy?

3 triki, które pomogą Ci wybierać świeże produkty!

Po pierwsze: TARG. Warto rozejrzeć się w okolicy zamieszkania za ryneczkiem. Nie koniecznie tym Lidla. Właśnie tam znajdziemy to, co sprzedawcy świeżo zerwali z własnych sadów czy ogródków. Dodatkowo cena może być dużo niższa, niż ta w dużych dyskontach, ponieważ sprzedawcy rywalizują ze sobą o każdego klienta.

Po drugie: CENA. Warzywa i owoce na które jest obecnie sezon są tańsze niż poza nim. Przykładowo papryka w sezonie oscyluje w granicach kilku złotych za kilogram, natomiast poza sezonem jest to kwota kilkunastu złotych.

Po trzecie: KALENDARZ. By kupować to co najbardziej wartościowe w danym czasie można korzystać ze ściągi w postaci wydrukowanego kalendarza sezonowych warzyw i owoców. W ten sposób pozbędziemy się wszelkich wątpliwości mając ze sobą podpowiedź na zakupach.

Sezonowe warzywa i owoce- podział na pory roku

Można również posegregować produkty na występowanie ich podczas poszczególnych pór roku, a nie miesięcy. Podział ten klasyfikuje się następująco:

  • WIOSNA: cebula dymka, czosnek, jarmuż, kapusta biała oraz czerwona, marchew, pieczarki, korzeń pietruszki, pomidor, por, rzodkiewka, korzeń selera, ziemniaki, fasola, rzodkiewka, por, buraki, groszek cukrowy, szczaw, szparagi białe i zielone; gruszki, jabłka, agrest, rabarbar, truskawki.
  • LATO: bakłażan, brukiew, brokuł, botwinka, bób, cebula, czosnek, groszek cukrowy i zielony, kalafior, kalarepa, kapusta (biała, czerwona i pekińska), marchew, ogórek, kukurydza, dynia, korzeń pietruszki, pomidor, por, sałata, szparagi zielone, szpinak, szczaw, rabarbar, rzodkiewka, papryka, seler naciowy, fasolka szparagowa, ziemniaki; agrest, gruszki, jabłka, maliny, morele, poziomki, truskawki, brzoskwinia, borówki, wiśnie, porzeczka, pigwa, śliwka, jeżyny, czarny bez.
  • JESIEŃ: dynia, kalafior, brokuł, kapusta, brukselka, ogórek, sałata, jarmuż, kabaczek, bakłażan, cykoria, buraki, ziemniaki, seler, pietruszka, marchew, czosnek, cebula, por, pomidor, papryka, botwina, szpinak, szczaw, kukurydza, fasolka szparagowa; winogrona, śliwki, gruszki, morele, maliny, borówki, żurawina.
  • ZIMA: brukiew, jarmuż, pieczarki (warzywa, które można przechowywać: buraki, cebula, czosnek, pietruszka, por ,seler, ziemniaki) ; gruszki, jabłka.

 

 

Przeczytaj również

  • Trening siłowy

    Trening siłowy – wzmocnienie oraz poprawa sylwetki za pomocą ćwiczeń siłowych z własnym ciężarem ciała lub z użyciem...

  • Czym są superfood?

    Superfood, które warto wprowadzić do swojej diety! Poszczególne produkty spożywcze dzielimy na te, które mają niekorzystny...