Martwy ciąg – zalety ćwiczenia

Artur Kujawski Artur Kujawski

Prawidłowe wykonywanie martwego ciągu wzmacnia i rozwija mięśnie przykręgosłupowe, które mogą zapobiegać kontuzjom pleców. Prawidłowy nawyk wyrabiany podczas ćwiczenia przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa kręgosłupa w takim samym stopniu, jak siła.

Martwy ciąg dla wszystkich

Martwy ciąg jest ćwiczeniem złożonym i trudnym do wykonania. Jednak ćwiczenie to buduje siłę całego ciała oraz uczy jak prawidłowo podnosić przedmioty z ziemi w życiu codziennym. Większość ludzi na początku boi się martwego ciągu, ze względu na brak techniki. Jednym z powodów może być brak czucia ułożenia własnego ciała. Odpowiedzialny za to jest zmysł kinestetyczny, czyli zdolność do rozpoznawania i oceny ułożenia w przestrzeni ciała lub jego części, który jest niezbędny do prawidłowego wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń. W takim przypadku warto skorzystać z pomocy osoby doświadczonej lub poszukać informacji w internecie. W tym przypadku odsyłam Was do artykułu pt: „Martwy ciąg – jak robić?”.

Martwy ciąg i praca mięśni

Ćwiczenie to angażuje bardzo dużą liczbę mięśni. W pierwszej fazie ciągu wykorzystywane są mięśnie nóg. Mięśnie czworogłowe odpowiedzialne za prostowanie kolan, swoją prace kończą, gdy gryf zbliża się do nich. Następnie większość pracy przejmują mięśnie prostujące biodra: pośladkowe, przywodziciele oraz mięśnie tylnej części ud. Mięśnie te mają za zadanie oderwać sztangę od podłogi i doprowadzić do zablokowania w górnej pozycji. Funkcją mięśni pleców jest prawidłowe ustawienie łopatek oraz zapobiegnięcie zaokrąglaniu kręgosłupa. Głównym zadaniem podczas ruchu jest przenoszenie mocy między ramionami, a kręgosłupem.

Zalety martwego ciągu

W każdym planie treningowym powinno znaleźć się takie ćwiczenia jak martwy ciąg lub jego odmiana. Podstawowe zalety martwego ciągu:

  • zaangażowanie prostowników pleców i poprawa mobilności bioder,
  • wykorzystywanie do budowania siły maksymalnej oraz wzrostu masy mięśniowej,
  • adaptacja organizmu do przenoszenia dużych obciążeń,
  • nauka poprawnego wzorca ruchowego i użytkowanie go podczas czynności codziennych,
  • wzmocnienie mięśni przedramienia przy zastosowaniu nachwytu na sztandze,
  • spalanie tkanki tłuszczowej, ze względu na duży wydatek energetyczny przy angażowaniu największych grup mięśniowych,
  • wzmocnienie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową postawę ciała,
  • zapobieganie przed bólem pleców.

Martwy ciąg to najlepszy sposób aby uzyskać silne plecy, które przydadzą się na siłowni, ale także w życiu codziennym. Czas zrobić wszystko, aby nauczyć się go wykonywać poprawnie.

Zapytaj o współpracę – kontakt.

Przeczytaj również