Dżem, a marmolada – czym się różnią?

Justyna Wasiak Justyna Wasiak

Ostatni post z serii konserwowania żywności dotyczy przetwarzania owoców. Kto nie lubi słodkich dżemów czy marmolad? Tylko jaka jest między nimi różnica?

Mamy modę na wszystko co bio, eko, bez dodatków czy konserwantów. Domowe przetwory świetnie spełniają te warunki, szczególnie kiedy są z własnych, niepryskanych upraw. Dodatkowo, my sami projektujemy zawartość naszych słoików- możemy szaleć z przyprawami czy dodatkami.

ABC słoików

Jakie zasady obowiązują przy ich przygotowaniu? Przede wszystkim produkty, które będą przetwarzane powinny być nieuszkodzone, umyte i osuszone. Czystość tyczy się również słoików. Muszą być umyte, najlepiej wyparzone i wysuszone. Jeśli zalewamy owoce czy warzywa zalewą lub syropem musi on sięgać ponad ich poziom. Przetwory słodkie, które przygotowujemy muszą być gorące w trakcie wkładania do słoików. Następnie szybko zakręcamy słoik suchą przykrywką sprawdzając jego szczelność.

Dżem czy marmolada?

Różnica dotyczy nie tylko zawartości cukru w produkcie, ale i sposobem przygotowania:

  • dżem – charakteryzuję się 20% zawartością cukru w sobie. Całe owoce są zasypane cukrem, a kiedy puszczą sok zaczynamy je gotować.
  • marmolada – połowę jej składu stanowi cukier. Przygotowuje się ją przecierając owoce i mieszając z cukrem w stosunku 1:1, następnie zagotowuje.
  • powidła – mają najmniej cukru spośród wszystkich przetworów- tylko 10%. Proces powstania polega na smażeniu owoców na wolnym ogniu do momentu zgęstnienia, a cukier dodaje się na końcu.
  • konfitury – największa ilość cukru w sobie: aż 70%! To dlatego, że najpierw przygotowujemy syrop, w którym zanurzamy później całe owoce.

Chutney? Przecier?

Chutney brzmi egzotycznie i taki właśnie jest! Pochodzi z kuchni azjatyckiej, dokładnie indyjskiej. To gęsty sos warzywno-owocowy do którego przygotowania wykorzystuje się takie dodatki jak:

  • imbir,
  • rodzynki,
  • czosnek,
  • cebulę,
  • musztardę.

Jego smak zależy od użytych produktów, może być pikantny, łagodny lub słodki.
Jego przyrządzenie jest proste- wystarczy gotować wybrane, pokrojone na mniejsze części składniki do momentu odparowania wody.

Idealny jako uzupełnienie diety dziecka jest przecier warzywny. Wykonujemy go podduszając najpierw warzywa, a następnie miksujemy je lub przecieramy przez sito. Ostatnim krokiem jest pasteryzacja gotowych słoików. Owoców nie musimy podduszać, wystarczy tylko zmiksować. Najlepszymi owocami do tego są: jabłka, maliny, truskawki, wiśnie, jagody oraz porzeczki. Z kolei warzywa, które świetnie się nadają na przeciery to pomidory, marchewka, dynia, buraczki.

Wy jakie produkty zamknęliście w słoikach by cieszyć się ich smakiem jesienią i zimą?

Przeczytaj również

  • Ćwiczenia kettlebell

    Trenujesz w domu? Szukasz nowego bodźca dla swoich mięśni? W tym przypadku z pomocą przychodzą ćwiczenia z...

  • Rozgrzewka przed treningiem

    Dobra rozgrzewka przed treningiem może spowodować, że będziemy mieli nawet 20 procent większe osiągi podczas jednostki...