Dlaczego zbyt niska masa ciała jest dla nas niekorzystna?

Justyna Wasiak Justyna Wasiak

ZDROWA MASA

Często słyszy się, że ktoś chce schudnąć do lata, by zmieścić się w stare spodnie czy dla jakiegokolwiek innego powodu. W Internecie taka osoba znajdzie mnóstwo przeróżnych diet czy złotych rad jak schudnąć 10kg w tydzień -co w przypadku, gdy ktoś chce osiągnąć odwrotny efekt, przytyć? Jak przede wszystkim zrobić to zdrowo i mądrze?

Jakie są przyczyny niedowagi?

Wśród najczęstszych powodów wymienia się zbyt małe spożycie żywności. Może to być spowodowane wieloma czynnikami- chorobą, przyjmowanymi lekami lub nawet chorobami psychicznymi. Jest to również zależne od warunków fizycznych np. w przypadku starszych osób występują problemy z uzębieniem lub połykaniem stałych produktów. Może pojawić się również brak węchu czy smaku co skutecznie zniechęci pacjenta do spożywania odpowiedniej ilości energii. Występujące alergie lub nietolerancje pokarmowe prowadzące do eliminacji produktów często niosą ze sobą niewiedzę jak zastąpić żywność, której już nie powinno się spożywać, co skutkuje rezygnacją z danej grupy żywieniowej lub nawet utratą chęci jedzenia. Mdłości, wymioty, biegunka, choroby jelit, zakażenia pasożytnicze, wirusowe lub bakteryjne czy w końcu ubóstwo to problemy spotykające dużą grupę społeczną.

Dlaczego zbyt niska masa ciała jest dla nas niekorzystna?

Wśród negatywnych skutków niedowagi wyróżnia się:

  • niedobory witamin i składników mineralnych (anemia, wypadanie włosów)
  • uczucie zmęczenia, brak koncentracji, zawroty głowy
  • zmniejszoną odporność
  • wzmożone uczucie stresu
  • problemy ze snem
  • spadek aktywności fizycznej
  • zaburzenia miesiączkowania
  • wahania nastroju

Jak zdrowo przytyć?

Nasz organizm do wzrostu masy ciała o 1kg potrzebuje nadwyżki kalorycznej o 7000 kcal! Dzieląc tę liczbę na 10 dni daje nam to o 700kcal więcej niż organizm potrzebuje by utrzymać swoją masę ciała. Dla jednych mało, dla innych dużo. Jak to zrobić? Najłatwiej dodatkiem tłuszczu, który ma największą kaloryczność w 1g. Może to być dodatek oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego do potraw, awokado do koktajlu owocowego, dodanie orzechów czy pestek dyni lub nasion słonecznika.

Wysokokaloryczną a jednocześnie zdrową przekąską będzie mieszanka orzechów i suszonych owoców (należy wybierać te bez dodatku cukru w składzie, same owoce mają go wystarczająco!).Dobrym pomysłem na dodatkowy posiłek są koktajle- w małej objętości mogą mieć dużo kilokalorii dzięki dodatkowi awokado, masła orzechowego czy banana. Łatwym sposobem na większą ilość kalorii w diecie jest zamiana jogurtu greckiego czy śmietany 12% na tę o większej zawartości tłuszczu – 18% lub 36%. Warto też włączyć do swojej diety tłuste ryby morskie tj. łosoś, śledź, makrela. Podstawę diety powinny stanowić kasze, makaron, ryż i ziemniaki. Źródłem białka powinien być drób, chuda wieprzowina, produkty mleczne, jaja i nasiona roślin strączkowych. Należy pamiętać też o nawodnieniu- przede wszystkim średniozmineralizowana woda oraz soki owocowe 100% (dodatkowe kalorie!).

Warto mieć na uwadze, że niedowaga to także współczesny problem, równie ważny jak nadwaga. Nie należy wytykać komuś jego masy ciała, bez względu na to czy jest za duża czy za niska.

Przeczytaj również