Czym są superfood?

Justyna Wasiak Justyna Wasiak

Superfood, które warto wprowadzić do swojej diety!

Poszczególne produkty spożywcze dzielimy na te, które mają niekorzystny wpływ na nasze zdrowie (np. olej palmowy) oraz te, które mają działanie prozdrowotne. O tych składnikach będzie dziś mowa!

Czym są superfood?

Definiuje się je jako produkty spożywcze, które zawierają bardzo dużo cennych dla naszego organizmu składników. Jakich? Chodzi tu o witaminy, składniki mineralne, enzymy czy przeciwutleniacze. „Super żywność” jest pochodzenia naturalnego, nie jest przetworzona.

Czy to chwyt marketingowy?

Nic bardziej mylnego! By produkt mógł zyskać miano superfood, jego właściwości zdrowotne muszą być poparte wiarygodnymi badaniami naukowymi. Od 2007 roku wszedł w życie akt prawny, który zakazuje takiego nazewnictwa żywności, która nie spełnia owego kryterium. Sprawą tą zajął się Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności. To chyba o czymś świadczy, prawda?

Czy dzięki superfood będę zdrowy i piękny?

I tak i nie. Żaden z takich produktów nie pomoże, jeśli nasza codzienna, zwyczajowa dieta będzie źle zbilansowana, oparta na wysokoprzetworzonych produktach. Produkty te mogą dostarczyć nam wiele aktywnych składników, lecz nie powinny stanowić podstawy naszej diety, a być jedynie stosowane jako jej uzupełnienie. Nasze żywienie powinno być jak najbardziej zróżnicowane, połączone z aktywnością fizyczną.

Która super żywność na co?

Oto kilka przykładów produktów spożywczych i ich właściwości:

  • jarmuż- słynie z dużej zawartości białka, potasu i witamin takich jak: C, A i K. Posiada właściwości antynowotworowe oraz przeciwzapalne. W smaku lekko gorzki, by zniwelować goryczkę warto go miksować z owocami.
  • nasiona chia- po polsku szałwia hiszpańska. Jest źródłem białka, wapnia i żelaza. Największą zaletą tych nasion jest obecność kwasów omega 3, co korzystnie wpływa na stężenie cholesterolu. W smaku są neutralne, można dodawać je do jogurtu czy stworzyć z nich pudding.
  • jagody goji- zawierają dużo potasu, sodu, fosforu a także witaminy C i żelaza. Cennym składnikiem jagód jest kompleks LBP (polisacharydowy), który działa przeciwnowotworowo oraz redukuje stres oksydacyjny. W smaku lekko słodkie, dlatego też swoje zastosowanie znalazły w deserach.
  • kurkuma- przyprawa stosowana w kuchni azjatyckiej, ale i również w tradycyjnej medycynie (przyspiesza gojenie ran). Wspomaga pracę mózgu i układu pokarmowego. Działa antyoksydacyjnie, a także reguluje poziom cukru we krwi. Ma intensywny gorzki smak i nadaje potrawom charakterystyczną barwę.
  • młody jęczmień- jest bogatym źródłem błonnika nierozpuszczalnego w wodzie. Ma działanie antyoksydacyjne dzięki obecności witamin (np. wit. C i E) i polifenoli. Obniża stężenie cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi. W formie sproszkowanej może być użyty do stworzenia koktajlu.

Używacie któryś z tych produktów?

Przeczytaj również

  • Trening siłowy

    Trening siłowy – wzmocnienie oraz poprawa sylwetki za pomocą ćwiczeń siłowych z własnym ciężarem ciała lub z użyciem...

  • Zawody LOGinLAB w Krotoszynie

    Słońce, woda i duży wysiłek fizyczny sprawił, że atmosfera towarzysząca poszczególnym etapom rywalizacji była...